Rozgrzewka przed pływaniem, czyli jak uniknąć kontuzji.
Rozgrzewka przed pływaniem, czyli jak uniknąć kontuzji.
sie142019

Rozgrzewka przed pływaniem, czyli jak uniknąć kontuzji.

Rozgrzewka przed pływaniem, czyli jak uniknąć kontuzji. 

Trening siłowy to niezwykle trudny egzamin dla ciała. Nasze mięśnie wystawiane są na próbę, aby wyciągnąć z nich maksymalną ilość mocy na każdej sesji. Teoria ruchu mięśniowego mówi nam m.in. o tym, że energia jest wykorzystywana nie tylko w fazie skurczu, ale także rozkurczu. Ciągłość następujących po sobie cykli pozwala oczywiście na wykonywanie rotacji daną partią ciała, ale również dzięki temu wzmacniamy nasze kończyny co zwiększa efektywność treningów. Nie od dziś wiadomo, że od lekkiego naciągnięcia mięśni do kontuzji jest krótka droga. Jak jej uniknąć? Recepta jest jedna: prawidłowa rozgrzewka.

W tym artykule opowiem Wam jak ją wykonywać, aby mięśnie były odpowiednio przygotowane do intensywnych ćwiczeń.

Znaczenie rozgrzewki przed treningiem

Pierwsze pytanie, które powinno pojawić się Wam w głowie: dlaczego jest ona ważna? Z biologicznego punktu widzenia można to wyjaśnić w prosty sposób. Jednym z elementów morfotycznych naszej krwi są erytrocyty – czerwone komórki, które odpowiadają za asymilacje gazów oddechowych, substancji odżywczych oraz metabolitów. Tlen, który jest przez nie transportowany wytwarza energię cieplną oraz mechaniczną w procesie oddychania wewnątrzkomórkowego, która jest niezbędna do wykonania wszystkich czynności w organizmie. Rozgrzewając nasze mięśnie zwiększamy tętno co powoduje przyspieszenie pracy serca, tempa pompowania krwi i tym samym jej transportu. W ten sposób tlen oraz substancje odżywcze szybciej są rozprowadzane po tkankach co powoduje wzmożenie produkcji energii. Odpowiednia jej ilość w mięśniach świadczy o tym, że rozgrzewka została dobrze wykonana, a my jesteśmy gotowi do ciężkiego wysiłku fizycznego. Z punktu widzenia sportowca możemy zastosować porównanie do zardzewiałych i świeżo nasmarowanych drzwi. Które Waszym zdaniem szybciej się otworzą? Wiadomo, że te drugie. Tak samo jest z naszymi stawami. Prędzej ruch wykona staw dobrze rozgrzany. Poza tym, warto wziąć też pod uwagę fakt, że bardziej efektowne są świeżo nasmarowane drzwi, natomiast bliżej do śmierci zdecydowanie jest tym zardzewiałym.

Ćwiczenia rozciągające obowiązkowe przed pływaniem

Przed treningiem w wodzie należy rozgrzać całe ciało. Warto skupić się na tych partiach, które są narażone na naderwanie lub niechciane skurcze. Jeśli decydujemy się na pływanie kraulem to skupiamy się na barkach oraz stawach skokowych. To one są najbardziej zaangażowane przy stylu dowolnym. Biorąc pod uwagę „żabkę”, oprócz wyżej wymienionych, trzeba wziąć pod uwagę kolana. Przy „delfinku” kluczowe są biodra, natomiast przy stylu grzbietowym łokcie i nadgarstki. Jak można zauważyć, do pływania wykorzystujemy większość stawów oraz mięśni w naszym organizmie, dlatego ważna jest odpowiednia profilaktyka przed kontuzją. Aby dokładnie rozruszać nasze ciało można również wykonać kilka ćwiczeń rozciągających. Pobudzą one włókna miozynowe i aktynowe, budujące tkankę mięśniową, do pracy. Będzie to dla nich sygnał, że nadszedł czas treningu. Ważne jest jednak, aby ćwiczenia były delikatne, nieobciążające mięśni – nie chcemy przecież, aby zmęczyły się przed głównym wysiłkiem. Pływacy podczas swojej rozgrzewki wykonują kilka wymachów barkami na każdy możliwy sposób, skręty tułowia, wymachy przedramion, krążenia stawu skokowego, biodrowego, łokciowego oraz nadgarstkowego. Robimy też czasem kilka podskoków, przysiadów oraz pompek. Gdy poczujemy, że nam ciepło, oznacza to, że odpowiednia ilość energii została wytworzona, a my możemy zacząć bezpiecznie trening.

Jak radzić sobie ze skurczami?

Co zrobić jeśli rozgrzewka nie jest wystarczająca, a skurcze stale powracają? W tym miejscu ktoś z nas poleciłby jakiś suplement diety zawierający magnez. Jednak niewiele ludzi zdaje sobie sprawę, że za prawidłowe funkcjonowanie mięśni nie odpowiada tylko magnez, ale również m.in. wapń. Jedną z przyczyn niekontrolowanych skurczy jest niedobór tego pierwiastka. Aby ich uniknąć można wprowadzić do swojej diety więcej produktów zawierających wapń. Jeśli jednak dojdzie do takiej sytuacji, że pasmo mięśniowe odmawia nam posłuszeństwa, to przede wszystkim należy być opanowanym. Jest to ważne szczególnie w okresie wakacji, gdy wyjeżdżamy i przebywamy na otwartych akwenach gdzie nie widać dna. Panika wywołana przez mocny ból może spowodować, że obwiniemy się w rośliny wodne co stanowi dla nas ogromne zagrożenie. Gdy zachowamy spokój i delikatnie naciągniemy nieszczęsny mięsień, ból powinien miarowo ustąpić. 

Podsumowując, myślę, że śmiało można stwierdzić, że rozgrzewka jest nieodzowną częścią treningu, ponieważ jej wykonanie jest równie istotne jak efekt przepracowanych minut. Warto pamiętać, że każde zdrowie, fizyczne oraz psychiczne, jest najważniejsze.

Skomentuj

Koszyk 0 Mój koszyk

Brak produktów

Darmowa Dostawa! Dostawa
0,00 zł Razem

Sprawdź

Follow us on Facebook